Magisterské studium

Studium v magisterském programu Audiovizuální studia má umělecko-výzkumný charakter a je rovnoměrně rozloženo mezi teorii umění a vlastní uměleckou tvorbu. Prostřednictvím individuálního mentoringu nabízí tvůrčí rozvoj v jednom ze zvolených zaměření – 3D animace a game engine, videoesej nebo umění s využitím umělé inteligence. Rozvíjí vlastní umělecké vyjádření studentů a studentek, ale vede i k osvojení profesních standardů a dovedností umožňujících budoucí uplatnění ve vybrané oblasti.

Teoretická část studia probíhá pro všechny specializace současně a klade důraz na propojení mediální teorie s aktuálními uměleckými směry. Uměleckou tvorbu a výzkum pak propojuje umělecko-výzkumný projekt, který studenti a studentky připravují v polovině studia. Jeho cílem je provázat absolventské dílo a teoretickou diplomovou práci. Narozdíl od bakalářského studia není studium v magisterském programu zaměřeno na znalosti a základní dovednosti, ale na získávání samostatných tvůrčích a výzkumných kompetencí a na rozvíjení vlastního autorského jazyka.

Studijní zaměření programu

3D animace a game engine – tvorba ve 3D prostředí s vyústěním do pohyblivého obrazu. Cílem studia je prohloubení znalostí ve vybrané oblasti 3D animace, seznámení se s obvyklými profesními postupy rychle se rozvíjejícího oboru a jejich využití ve vlastní umělecké tvorbě. V rámci oboru je možné rozvíjet své znalosti například v animaci, motion capture, modelování, fotogrammetrii, práci s virtuální scénou, tvorbou textur, digitálním textilem nebo s interaktivními prvky. Předpokladem ke studiu je předchozí vlastní autorská tvorba ve 3D prostředí. Mentory pro toto zaměření jsou Vojtěch Radakulan a Šimon Levitner.

Videoesej – tvůrčí zaměření na esejistickou formu videa v celé šíři jejího pojetí – jako výzkumného nástroje, formy současného umění, nebo formy vycházející z experimentálního filmu a tradic kinematografie. Cílem studia je rozvoj a další kultivace esejistické formy a prohloubení vlastní schopnosti „myšlení obrazem“. Studium je zaměřeno na nalezení a prohloubení autorské tvůrčí koncepce, druhotně pak na další rozvoj dovedností spojených s natáčením a postprodukcí autorského filmu. Předpokladem ke studiu je vlastní předchozí zkušenost s tvorbou videoesejí a elementární postprodukční dovednosti. Mentory pro toto zaměření jsou Marie Lukáčová, Ondřej Vavrečka a Martin Blažíček.

Umělecká tvorba s využitím umělé inteligence – zaměření studia na využití umělé inteligence v tvůrčím uměleckém procesu. Cílem studia je hledání dialogu mezi umělcem a AI, zaujímaní kritických perspektiv a zkoumání hranic jejího využití. Studium se zaměřuje na široké spektrum forem umělé inteligence – machine learning, generativní AI, asistivní AI nástroje, komerční aplikace i vytváření vlastních datových modelů a programování AI aplikací. Předpokladem ke studiu je orientace v oboru a zkušenost s realizací uměleckého díla s využitím AI. Předchozí znalost programování není pro studium nutná. Mentory pro toto zaměření jsou Georgy Bagdasarov, Lenka Hámošová a Eric Rosenzveig.

Otázky a odpovědi

Je studium určenou pouze pro absolventy bakalářských programů uměleckých škol?
Studium je otevřeno pro široké spektrum oborů, vhodným předpokladem je předchozí studium umělecké školy, obor je ale otevřen i absolventům humanitních a technických škol s mediálním zaměřením. Rozhodujícím předpokladem je studiu je vlastní předchozí umělecká tvorba ve zvolené oblasti.

Jak je studium časově náročné?
Studium je vysoce individuální, zaměřené na vlastní přípravu studentů a studentek pod vedením mentora. Přímá výuka probíhá zejména v prvním a druhém semestru, v dalších semestrech má spíše projektový a konzultační charakter. Studium nicméně nedoporučujeme kombinovat s jinou školou.

Je studium finančně náročné?
Centrum audiovizuálních studií disponuje technikou potřebou pro realizaci závěrečných prací, která je studentstvu volně k dispozici. Absolventské dílo je finančně dotováno dle aktuálních možností školy.

Jakou podobu má závěrečná práce?
Studium je zakončeno odborným textem – magisterskou diplomovou prací o rozsahu 40 stran a uměleckou realizací v médiu pohyblivého obrazu o délce 20 minut. Přijatelné jsou ale i jiné formy díla (například videoinstalace, audioinstalace, performance, internetové dílo, herní projekt), které svou komplexností uvedenému rozsahu odpovídají.

Jaké jsou očekávány předchozí teoretické znalosti?
Předpokladem ke studiu je orientace v oblasti kultury, výtvarného a mediálního umění v rozsahu bakalářského studia na FAMU, nebo jiných uměleckých školách. Vzhledem k orientaci studia na současné umění je předpokladem orientace v aktuálních uměleckých směrech. Jednou z předkládaných prací je také text z oblasti audiovize, který musí splňovat parametry odborného textu (například ve formě bakalářské práce).

Jaké jsou očekávány předchozí umělecké realizace?
Předpokladem pro přijetí ke studiu je zájem o obor a vlastní předchozí umělecká tvorba ve zvolené oblasti (3D grafika, videoesej, nebo umělá inteligence) doložená jednou talentovou prací a autorským portfoliem.

Přijímací zkoušky

Průběh přijímacícho řízení určují obecné a specifické podmínky.

K přijímacímu řízení magisterského oboru Audiovizuální studia se předkládá audiovizuální dílo ve zvolené oblasti (3D grafika, videoesej, nebo umělá inteligence), portfolio, magisterský projekt, esej (odborný text) a CV.

Přihláška se podává elektronicky na adrese https://prihlaska.amu.cz, doprovodné dokumenty a talentové práce se odevzdávají on-line.

Odkazy: