Magisterské studium

Studium v magisterském programu Audiovizuální studia má umělecko-výzkumný charakter a je rovnoměrně rozloženo mezi teorii umění a vlastní uměleckou tvorbu. Prostřednictvím individuálního mentoringu nabízí tvůrčí rozvoj v jednom ze zvolených zaměření – 3D animace a game engine, videoesej nebo živé video. Rozvíjí vlastní umělecké vyjádření studentů a studentek, ale vede i k osvojení profesních standardů a dovedností, umožňujících budoucí uplatnění ve vybrané specializaci.

Teoretická část studia probíhá pro všechny specializace současně a klade důraz na propojení mediální teorie s aktuálními uměleckými směry. Hlavním teoretickým předmětem studia je Audiovizuální teorie, v jehož rámci jsou diskutována zejména témata současného umění, jako je posthumanismus, politika platforem, umělá inteligence, politika emancipace, postkolonialismus nebo archivní obrat. Uměleckou tvorbu a výzkum pak propojuje umělecko-výzkumný projekt, který studenti a studentky připravují v polovině studia. Jeho cílem je provázání absolventského díla a teoretické diplomové práce, ale i příprava projektové dokumentace a fundrising. Teoretickou část studia vede Palo Fabuš a Anežka Bartlová, projektovou pak Marie Lukáčová a Martin Blažíček.

Na rozdíl od bakalářského studia není studium v magisterském programu zaměřeno na základní znalosti a dovednosti, ale na získávání pokročilých tvůrčích a výzkumných kompetencí a na rozvíjení vlastního autorského jazyka. Studium je vystavěno na projektové bázi s převládající seminární a workshopovou formou. V úvodních semestrech jsou soustředěny aktivity rozvíjející kompetence ve zvoleném oboru a také teoretické předměty. Ty se v polovině studia setkávají v umělecko-výzkumném projektu, který je pak hlavní náplní druhé poloviny studia.

Studijní zaměření programu

3D animace a game engine – tvorba ve 3D prostředí s vyústěním do pohyblivého obrazu. Cílem studia je prohloubení znalostí ve vybrané oblasti 3D animace, seznámení se s obvyklými profesními postupy rychle se rozvíjejícího oboru a jejich využití ve vlastní umělecké tvorbě. V rámci oboru je možné rozvíjet například znalosti modelování a sculptingu, stop-motion a keyframe animace, rigování, motion capture, pokročilé znalosti game enginů (production a render pipeline, shader graphs, osvětlení, VFX post-processing, non-destructive assets pipeline), podrobné znalosti různých 3D editorů, základů C#/C++ skriptování, API a SDK, implementace interaktivních postupů, fyziky a matematiky 3D simulací, networkingu a implementace AI. Studium zahrnuje i použití specifického hardware, jako jsou headsety, kontrolery, nebo design vlastních periferií. Předpokladem ke studiu je předchozí vlastní autorská tvorba ve 3D prostředí. Mentor pro toto zaměření je Vojtěch Radakulan, odborným konzultantem je Šimon Levitner.

Videoesej – tvůrčí zaměření na esejistickou formu videa v celé šíři jejího pojetí – jako výzkumného nástroje, formy současného umění, nebo formy vycházející z experimentálního filmu a tradic kinematografie. Cílem studia je rozvoj a další kultivace esejistické formy a prohloubení vlastní schopnosti „myšlení obrazem“. Studium je zaměřeno na nalezení a prohloubení autorské tvůrčí koncepce, druhotně pak na další rozvoj dovedností spojených s natáčením a postprodukcí autorského filmu, jako je konceptualizace a vývoj námětu, doprovodný výzkum, scénář a dramaturgie, práce s komentářem, práce s grafickými nástroji, 2D animace a kompositing, práce s textem, práce s archivy a produkce. Předpokladem ke studiu je vlastní předchozí zkušenost s tvorbou videoesejí a elementární postprodukční dovednosti. Mentory pro toto zaměření jsou Marie Lukáčová, Ondřej Vavrečka, Vojtěch Radakulan.

Živé video – zaměření magisterského studia na živé video je cíleno na umělecké uplatnění audiovizuálního obsahu v jevištní situaci a v interaktivních multimediálních aplikacích, například v prostoru divadel, galerií a výstav. Zohledňuje formy jako intermediální performance, videoperformance, live cinema a VJing, přičemž se jim věnuje hlediska multimediálního designu i volné tvorby. V rámci zaměření studenti a studentky absolvují stáž v divadelním provozu s využitím multimédií. Seznámí se s různými postupy zpracování videa v reálném čase. Součástí studia je také osvojení programovacích jazyků a vývojových prostředí (například Max/MSP, platforma Arduino a Raspberry, JavaScript, a d.), které se využívají pro konstrukci vlastních softwarových a hardwarových nástrojů. Část studia je věnována i uplatnění interaktivních prvků v muzeích a galeriích. Uměleckým výstupem studia je autorská audiovizuální performance určená pro prostor kina nebo galerie. Mentor pro toto zaměření je Georgy Bagdasarov.

Foto: Plasma (Aleš Zůbek, 2023), Decrescita (Žil J. Vostalová, Gabriela Palijová, 2023), Time Metallurgist (Tomáš Rampula, 2023)


Otázky a odpovědi

Je studium určeno pouze pro absolventy bakalářských programů uměleckých škol?
Studium je otevřeno pro široké spektrum oborů, vhodným předpokladem je předchozí studium umělecké školy, obor je ale otevřen i absolventům humanitních a technických škol s mediálním zaměřením. Rozhodujícím předpokladem ke studiu je vlastní předchozí umělecká tvorba ve zvolené oblasti.

Jak je studium časově náročné?
Studium je vysoce individuální, zaměřené na vlastní přípravu studentů a studentek pod vedením mentora. Přímá výuka probíhá zejména v prvním a druhém semestru, v dalších semestrech má spíše projektový a konzultační charakter. Studium nicméně nedoporučujeme kombinovat s jinou školou.

Je studium finančně náročné?
Centrum audiovizuálních studií disponuje technikou potřebou pro realizaci závěrečných prací, která je studentstvu volně k dispozici. Absolventské dílo je finančně dotováno dle aktuálních možností školy.

Jakou podobu má závěrečná práce?
Studium je zakončeno odborným textem – magisterskou diplomovou prací o rozsahu 40 stran a uměleckou realizací v médiu pohyblivého obrazu o délce 20 minut. Přijatelné jsou ale i jiné formy díla (například videoinstalace, audio instalace, performance, internetové dílo, herní projekt), které svou komplexností uvedenému rozsahu odpovídají.

Jaké jsou očekáváné předchozí teoretické znalosti?
Předpokladem ke studiu je orientace v oblasti kultury, výtvarného a mediálního umění v rozsahu bakalářského studia na FAMU, nebo jiných uměleckých školách. Vzhledem k orientaci studia na současné umění je předpokladem orientace v aktuálních uměleckých směrech. Jednou z předkládaných prací je také text z oblasti audiovize, který musí splňovat parametry odborného textu (například ve formě bakalářské práce).

Jaké jsou očekáváné předchozí umělecké realizace?
Předpokladem pro přijetí ke studiu je zájem o obor a vlastní předchozí umělecká tvorba ve zvolené oblasti (3D grafika, videoesej, nebo živé video) doložená jednou talentovou prací a autorským portfoliem.


Přijímací zkoušky

Průběh přijímacího řízení určují obecné a specifické podmínky.

Jak postupovat?

  1. Založte elektronickou přihlášku na adrese https://prihlaska.amu.cz.
  2. Vyplňte údaje a přiložte požadované dokumenty
  3. Odešlete přihlášku a uhraďte poplatek
  4. Zašlete talentové práce a další uvedené materiály prostřednictvím portálu https://famu.wetransfer.com, jako název zásilky uveďte vaše jméno a jako zprávu text CAS2025.

Talentové práce a další materiály:

Odkazy: